Wat is code 95
U bent beroepschauffeur en u heeft de code 95 op uw rijbewijs staan. Om beroepsmatig te mogen blijven rijden moet u iedere vijf jaar de code 95 verlengen. Hiervoor volgt u 35 uur nascholing. Van de 35 uur nascholing moet minimaal 7 uur een praktijktraining zijn. Vijf jaar voor het verlopen van uw code 95 kunt u beginnen met het volgen van nascholingscursussen.
Waarom code 95
Alle vrachtauto- en buschauffeurs uit de EU én vrachtauto- en buschauffeurs die in de EU beroepsmatig werken moeten een geldige code 95 op hun rijbewijs hebben. Er zijn groepen beroepsbestuurders die vrijgesteld zijn van het hebben van een geldige code 95, zoals brandweerlieden en politiemensen. U vindt de vrijstellingen op de website van ILT.
Voor het besturen van een vrachtauto of bus voor privédoeleinden is geen code 95 nodig. Twijfelt u of een vrijstelling op u van toepassing op? Neem dan contact op met ILT.
Code 95 behouden
De code 95 krijgt u door het behalen van de basiskwalificatie. Wanneer u uw D rijbewijs voor 10-09-2008 of uw C rijbewijs voor 10-09-2009 heeft gehaald, kunt u de code 95 behalen door middel van het volgen van 35 uur nascholing. U hoeft géén basiskwalificatie te halen. Als u voldoet aan alle voorwaarden kunt u bij de gemeente de code 95 op uw rijbewijs laten zetten.
Nieuwe regelgeving
Vanaf maandag 13 september 2021 gelden er nieuwe spelregels binnen de nascholing. Er wordt een limiet gesteld aan hoe vaak een nascholingscursus herhaald mag worden in een nascholingscyclus van 35 uur. Iedere beroepschauffeur mag in een nascholingscyclus één cursus herhalen en de overige cursussen moeten uniek zijn. Een cursus die meetelt voor meer dan 7 uur, mag niet worden herhaald binnen een nascholingscyclus. Zorg dat u rekening houdt met deze nieuwe eisen bij het plannen van nascholingscursussen. Het is belangrijk dat u met ons goed kijkt naar welke cursussen vanaf 13 september wel of niet meer mogen worden gevolgd. Heeft de chauffeur bijvoorbeeld al 14 uur ADR gevolgd? Dan tellen nieuwe ADR-uren niet mee voor de nascholing.